Tra Milano e Roma. Il cardinale Alessandrino e alcuni appunti sulla committenza dei porporati lombardi nel primo Rinascimento

Rossetti, Edoardo (2018) Tra Milano e Roma. Il cardinale Alessandrino e alcuni appunti sulla committenza dei porporati lombardi nel primo Rinascimento. Arte Cristiana, 909. pp. 422-435. ISSN 0004-3400

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

Il testo presenta un quadro preliminare di una ricerca in fieri sul mecenatismo dei porporati lombardi tra XV e XVI secolo. Un affondo specifico è dedicato alle committenze del milanese Giovanni Antonio Sangiorgi da Piacenza (ca. 1444-25 marzo 1509), cardinale dal 20 settembre 1493 con il titolo dei Santi Nereo e Achilleo ma detto comunemente dai contemporanei cardinale Alessandrino, perché vescovo di Alessandria fin dal 1493. L’analisi della sua figura come mecenate permette di ribadire da un lato l’importanza di questi porporati nel contesto dei scambi artistici e culturali tra Milano e Roma, dall’altro di evidenziare le tematiche di una discussione in fieri circa modi e forme del mecenatismo cardinalizio in date prossime all’edizione del De cardinalatu di Paolo Cortesi. This essay presents the first findings of a still ongoing research on the patronage of the about fifteen cardinals of the fifteenth and sixteenth centuries who hailed from Lombardy. Particular attention has been here accorded to Milanese Giovanni Antonio Sangiorgi (about 1444-25 March 1509), who became titular of the basilica of Sts Nereo and Achilleo on 20 September 1493 and was usually referred to as the Cardinale Alessandrino ("the cardinal of Alessandria") because of his Piedmontese bishopry. Analyzing his patronage allows to discuss not only the crucial role played by the higher clergy in the artistic and cultural exchange between Rome and Milan, but also, and most importantly, the fifteenth-century debate on the appropriate forms and conditions that characterized, or should have characterized, the patronage of a cardinal. This issue was at the center of an animated discussion throughout the whole Quattrocento and was first publicly addressed and answered in 1509, thanks to the publication of the De cardinalatu of Paolo Cortesi, a handbook of the perfect cardinal.

Actions (login required)

View Item View Item